Japanska biltillverkare har länge slagits för hybridmotorer. I nya Civic har Honda vidareutvecklat drivlinan de kallar e:HEV. Civic har funnits så länge vi kan minnas och utvändigt sticker inte bilen ut på något sätt när vi ser till designen, men enligt tillverkaren har bilen växt några centimeter på längden jämfört med föregående version.

Betyg 3,5 av 5

Omdöme

Nya Honda Civic e:HEV är en intressant bil för dig som inte är redo för laddbar bil, men som letar efter en halvanonym halvkombi där körglädjen inte är en viktig parameter. Du får ändå mycket bil för pengarna, frågan är bara hur stor den här målgruppen är egentligen idag.

Positivt

  • Går mjukt och säkert
  • Bra förarhjälpmedel
  • Bra MMI (Advance-versionen)

Negativt

  • Ingen direkt körglädje
  • Säljs bara i halvkombi med den här drivlinan


Allt på rätt plats

Invändigt möts vi av en ren och modern inredning med en rejäl och fin touchskärm i mitten. Allting sitter på rätt plats i Civic. Här finns fysiska knappar och reglage för viktiga funktioner (till exempel volym) som vi vill nå när vi kör. Bra! MMI:t stöder Android Auto och trådlös Carplay, vilket inte är en självklarhet i billigare bilar.

Test Honda Civic e:hev

Den stora nyheten med Honda Civic e:HEV (som bara säljs som halvkombi) är drivlinan. Bensinmotorn används primärt för att ladda det lilla batteriet på 1 kWh, som i sin tur driver elmotorn. Bilen saknar traditionell växellåda, men i sportläge simulerar den ljudet från växlingar, vilket blir aningen förvirrande. Även om bilen är mjuk och lättkörd på alla sätt saknar vi den känslan mellan gaspedal och hur bilens motor beter sig. Responsen är hyfsat bra, inte i klass med en ren elbil, men bättre än många trötta klassiska hybrider med CVT-låda. Och du slipper den där tydliga övergången mellan bensindrift och eldrift som en del hybrider och laddhybrider dras med. Men om körglädje är högt prioriterat är inte det här bilen för dig.

Hur effektiv är då den nya drivlinan? Efter en dryg vecka blandad körning konstaterar vi att det går åt ungefär 0,55 liter bensin per mil. Helt okej med tanke på att det är en relativt stor bil. Tack vare låga utsläpp är fordonsskatten inte allt för blodig, efter tre år med förhöjd skatt till 1 918 kr/år kostar Civic e:HEV dig bjygsamma 426 kr/år i skatt.


Bra förarhjälpmedel

Bilen har moderna förarhjälpmedel som adaptiv farthållare, lane assist, sensorer och kameror runt om samt i Advance-utförandet (som vi testar) även påkostad ljudanläggning från Bose, panoramaglastak och adaptiva strålkastare. Farthållaren fungerar bra även i långsamma köer och den integrerade navigatorn låter dig maximera förbrukningen och anpassa batteriets laddnivå till din destination vilket är bra (Predictive Eco Assist).

Test Honda Civic e:hev

Mätarklustret är helt digitalt, snyggt och tydligt. Utrustningsnivån är överlag hög utan att du behöver betala massa extra. Stolarna är bekväma, du sitter bekvämt även i baksätet tack vare generöst med benutrymme. När vi avverkar mil på motorväg märks det dock att isoleringen inte håller hög klass, det läcker in en del ljud. Men bilen går annars tryggt och lugnt på vägen. 184 hästars kraft känns klent då bilen segar sig upp i fart, även i sportläget.

Om du är ute efter en bil i den här storleksklassen och inte vill gå över till el eller laddhybrid, då är nya Honda Civic e:HEV på många sätt en smart och relativt prisvärd bil. Visst, den är tråkig att köra, men du får mycket bil för pengarna och den nya drivlinan är ändå effektiv och smart.

Omdöme

plus
  • Går mjukt och säkert
  • Bra förarhjälpmedel
  • Bra MMI (Advance-versionen)
minus
  • Ingen direkt körglädje
  • Säljs bara i halvkombi med den här drivlinan


Fakta Honda Civic e:HEV

Tillverkare: Honda
Pris: Från 314 900 kr
Pris testbild (Advance): 392 700 kronor
Motor: 2-liters bensinmotor/elhybrid
Effekt: 184 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 8,1 sek
Toppfart: 180 kkm/h
Angiven bränsleförbrukning (WLTP): 0,47 liter/mil blandad körning
Fordonsskatt: 1 918 kr/år första tre åren, därefter 426 kr/år

Betyg 3,5 av 5