Testat spel: Bayonetta 3 (Switch)
Pris: Kostar 499 kronor hos Amazon Sverige

Efter åtta års dvala är det äntligen dags för actiondrottningen Bayonetta att dra på sig de högklackade pistolskolarna igen. Denna gång har utvecklarna Platinum Games tagit i från tårna för att skapa ett hysteriskt överdrivet actionspel som verkar ta uttrycket ”less is more” som ett personligt påhopp.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Med hysterisk överdriven action liknar Bayonetta 3 inget annat. Till och med föregångarna ligger i lä. Äventyret överraskar ständigt med nya inslag och mäktiga strider, men inte alltid till godo. Dels blir helheten splittrad och ojämn, dels mäktar inte Nintendo Switch riktigt med utvecklarnas ambitioner. Men ett förbaskad underhållande actionspel är det ändå.

Positivt

  • Härligt överdriven och storslagen action
  • Djupt och varierat stridssystem
  • Överraskande inslag väntar bakom varje hörn

Negativt

  • Storslagna actionspel är inte Nintendo Switch paradgren
  • Kontrollen är inte riktigt lika smidig som den borde vara
  • Vackra miljöer samsas med rent fula områden
Bayonetta

En bombmatta av idéer

För Bayonetta slår på den stora trumman direkt från start. Eller alla stora trummor hon kan hitta, rättare sagt. Död Bayonetta, multidimensioner, utomjordiska bläckfiskar större än höghus, surfbräda modell kryssningsfartyg och mellansekvenser lika coola som ologiska – ja, japp och jajamen. Och det är innan den första timmen ens passerat.

Och på det spåret fortsätter det tills slutet är nått. Härligt röjiga och intensiva strider blandat med enkelt utforskande är det som tar upp större delen av speltiden, men slagsmålen bryts frekvent av med alla möjliga och omöjliga inslag.

Plötsligt befinner vi oss i något som närmast liknar en gammal Godzilla-film, för att sedan svinga runt över het lava som en jättelik spindel. Därefter ska det smygas i stilistiska 2d-miljöer, pangas i rena shoot’em up-sekvenser – eller som ett jättelikt monster hoppa över tunnelbanetåg och fallande skyskrapor. Det är lika varierat som det är kaotiskt – och för det mesta riktigt kul.

Men alla vitt skilda spelmoment är inte enbart positiva. De tvära kasten gör att äventyret stundtals känns alltför hattigt och osammanhängande, och att klumpiga rutor med förklaringar kring finesser och kontroller dyker upp i tid och otid är en temposänkare av rang.

Strid i Bayonetta 3

Fem flinka fingrar i en laxask

Med tanke på de stora möjligheterna till våld Bayonetta har, samt hennes kompisar och demoner, till sitt förfogande är emellertid hjälprutorna välbehövliga. Förutom pistolklädda fötter och magiska nävar kan den extravaganta häxan nämligen utrusta sig med vitt skilda vapen, bonusföremål och jättelika demoner– vars unika attacker vi får full kontroll över när de frammanas i strid.

Hur djupt stridssystemet faktiskt är blir uppenbart i de utmanings-portaler som finns gömda på varje nivå. Där ska extra svåra fiender besegras, med tajt tidsgräns och diverse begränsningar aktiva – till exempel att bara använda en attack eller inte ta skada. Uppgifterna är svåra, men vi känner hela tiden att de är möjliga att bemästra om vi bara får våra fingrar att göra som vi vill.

Godzilla-fight

Hellre en Bayonetta på tv:n än tre i handen

Men lika lite som Platinum Games brytt sig om att hålla tillbaka med vitt skilda spelmoment har de tänkt på att anpassa Bayonetta efter plattformen det är utvecklat till. Här väntar någorlunda stora och stundtals väldetaljerade miljöer, jättelika fiender, bombastiska spelsekvenser och mängder med intensiva strider – något Nintendos konsol inte direkt är skapad för att måla upp.

Att Bayonetta 3 passar illa på Nintendo Switch beror emellertid inte på att maskinens prestanda leder till låg upplösning och svajig bilduppdateringen, utan för att de storslagna scenerna inte kommer till sin rätt. Det gäller inte minst i handhållet läge, där det kan vara svårt att förstå vad som händer på den lilla skärmen. När vi spelar på tv:n försvinner lyckligtvis de problemen till stor del; då blir det lättare att ömsom njuta, ömsom skratta åt den hysteriska action Bayonetta 3 bjuder på.

Men så har vi det där med upplösning och bilduppdatering, två delar som är viktiga i ett röjigt actionspel. Det ska sägas direkt att ingen av delarna är någon katastrof, men när bilduppdateringen svajar mellan 40-50, istället för 60 bilder per sekund, försämras både flyt och kontroll. Likaså förlorar den härligt överdrivna designen på att upplösningen knappt når halvvägs till vad konsolen klarar av i både dockat och handhållet läge.

Smygande i två dimensioner

Kratos, möt Bayonetta

Trots en del mindre smickrande sidor är Bayonetta 3 en härligt uppfriskande resa. Spelet är också intressant att jämföra med Sonys mastodont God of War: Ragnarök. Två storslagna actionspel där det ena glänser med vackra miljöer och välbekant gameplay finslipat till perfektion, medan det andra är en grafiskt föråldrad, kaosartad actionkavalkad full av oslipade kanter.

Ändå är båda äventyren två av årets bästa actionspel. Nu är visserligen God of War: Ragnarök vassare eftersom allt är så polerat och genomtänkt, men samtidigt väger Bayonettas lekfullhet och nästan överdrivna variation tungt. Att Platinum Games och Nintendo vågar göra något så utflippat är bara det värt att hyllas. Det är bara synd att Nintendos konsol Switch inte riktigt mäktar med Platinum Games ambitioner.

Bayonetta, möt Bayonetta

Bayonetta 3

Testat: December 2022
Genre: Action
Utvecklare: Platinum Games
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch
Storlek: 15 GB
Pris: Kostar 499 kronor hos Amazon Sverige

Betyg: 4 av 5