Det är inte ofta vi testar dieselbilar på M3 numera, men Mercedes nya suv finns i ett gäng olika versioner i Sverige. Modellen jag testar heter 220d 4matic. Under huven sitter en dieselmotor som får extra hjälp av ett batteri, en så kallad mildhybrid. Bilen startar på 570 000 kronor, men som vanligt när det gäller Mercedes (och andra tyska bilar) slutar det inte här om du vill ha lull-lull. Extrautrustning kostar en rejäl slant och testbilen (AMG Line Premium Plus) har det mesta.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Nya uppdaterade GLC 220d från Mercedes är en dröm att köra och bortsett från att den går på diesel känns den supermodern. Om du har råd och är ute efter en riktigt bekväm och påkostad suv lär du inte bli besviken.

Positivt

  • Komforten
  • Påkostad och snygg interiör
  • Drivlinan
  • MMI:t

Negativt

  • Dyrt med extrautrustning
Test Mercedes GLC 220d 4Matic
Interiören är lyxig och påkostad in i minsta detalj och den lutade MMI-skärmen i mitten är praktisk.

Bilens design är modern med rundande former, men det är när jag kliver in i bilen som den där riktigt lyxkänslan infinner sig. Efter att ha kört några billiga och rätt kassa elbilar precis innan, känns det som att komma hem när jag sjunker ned i den fasta och lätt skålade stolen i förarsätet, samtidigt som bilens infotainmentsystem lyser upp.

Varje detalj i inredningen andas hög kvalitet och skärmarna är helt fantastiska. De belysta luftutblåsen lyser upp läckert i decembermörkret. Mercedes MMI Mbux i senaste version är både snyggt och lattnavigerat. Mittenskärmen lutar perfekt, vilket gör att du lätt kan använda skärmen medan du stöder armbågen.

Test Mercedes GLC 220d 4Matic
De digitala instrumentpanelen är riktigt läcker och samtidigt tydlig.

Motorn går mjukt och fint. Vid start och stopp märker du att det större batteriet assisterar på ett bra sätt. Bra för soppaförbrukningen i alla fall, osäkert hur bra det egentligen är för batteriets livslängd. Kupén är väldigt bra isolerad vilket bidrar till den härliga komforten. Samtidigt finns här skapliga fartresurser och ett sug i motorn som gör omkörningar väldigt smidiga.

Test Mercedes GLC 220d 4Matic
Bakre reglagen för klimatanläggningen.

På ratten sitter touchreglage för båda tummarna, genom att svepa över dessa växlar du mellan olika vyer i det digitala mätarklustret, samt når olika funktioner. Även basala funktioner som volymkontroll styr du genom svepande touch i nederkant på den större mittenskärmen. Inte min favoritlösning, men det funkar bättre än i de flesta bilar. Och ljudanläggningen (Burmester) låter fantastiskt bra.

Funktionsmässigt finns det mesta i den här bilen. Du aktiverar röstassistenten med "Hej Mercedes", bilen kopplar givetvis upp Carplay trådlöst. Tillverkarens förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner håller högsta klass. Även Mercedes Me-appen är föredömligt enkel och har alla funktioner du kan önska.

Diesel känns inte klockrent med dagens bränslepriser, men förbrukningen är relativt låg och skatten överkomlig (när vi jämför med andra bensin- och dieselbilar i samma klass). Men tittar du seriöst på den här bilen gissar jag att pengar inte är något problem.

Test Mercedes GLC 220d 4Matic
M3 rekommenderar


Fakta Mercedes GLC 220d 4Matic

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 569 900 kronor
Motor: 2-liters diesel (mildhybrid), 197 hk
Växellåda: 4Matic automat
Drivning: 4WD
Prestand: 0-100 km/h på 8 sek
Toppfart: 219 km/h
Fordonsskatt: 6 674 kr/år första 3 åren, därefter 3 282 kr/år
CO2-utsläpp (WLTP): 144 g/km
Angiven bränsleförbrukning (WLTP): 0,55 liter/mil blandad körning

Betyg: 4 av 5