Nu stänger Google Stadia ned servrarna. Spelare tar farväl på Reddit och begravningsstämning råder. Men hade det behövt bli så här?

Jag ville verkligen att Google Stadia skulle flyga. Själva grejen med att kunna strömma de senaste storspelen på nästan vilken skärmförsedd enhet som helst borde ju vara allas våta dröm? Bort med dyra spelkonsoler, installationer och timmar av väntan på långsamma uppdateringar! Det enda egentliga hårdvarukravet var en hyfsad internetuppkoppling – så varför kastade sig inte gamers över Google Stadia precis som jag gjorde?

För att Google inte vet hur man handskas med spel och gaming över huvud taget, uppenbarligen. När Stadia nu stänger portarna för alltid kan jag bara blicka tillbaka på tjänsten som ett svindyrt, treårigt experiment. En it-drake som skyfflade in pengar i en satsning som tog avstamp på helt fel premisser. Google misslyckades också med att utveckla egna spel, gick bort sig med den snåla prenumerationsmodellen och föll platt mot liknande satsningar från spelveteraner som Microsoft och Nvidia.

Efter Stadias flopp: Google lanserar Chromebook för spel i molnet

Själva infrastrukturen lyckades Google dock med. Stadia var användarvänligt och fungerade över förväntan, åtminstone för mig. Jag spelade hyllade titlar som Metro Exodus, Red Dead Redemption och Assassin's Creed Odyssey med en Chromecast och en handkontroll som enda hårdvaruinvestering och älskade inledningsvis varenda sekund av den nya speltillvaron. En dyr gamingdator kändes långt borta.

Men så fort Google lade ned sina egna spelstudior dog magin. Inte för att folk gick och väntade på företagets första egenutvecklade titel – spel tar åratal att bygga – utan för att nedläggningen blev ett kvitto på hur gravt Google felbedömt sin egen potential som spelmästare. På ett strategiskt plan övergick man i stället till att betala dyra licenspengar för att andra utvecklare skulle ta sitt spel till plattformen. För Resident Evil 7 och Village uppges företaget ha betalat 10 miljoner dollar till Capcom. 

Samtidigt pågick en fruktlös kamp om att övertyga spelare om att Stadia var "the shit". Pro-medlemskapets gratistitlar var inte nog för att vinna över den stora massan, samtidigt som det glesa spelbiblioteket med förhållandevis höga priser stod sig slätt mot konkurrensen. Dessutom tampades Google redan från start med en inbyggd aversion hos världens gamers, som också avskräcktes av företagets enorma kabinett med tidigare nedlagda tjänster.

För få spel, utebliven eller kraftigt försenad funktionalitet, åldrande bakomliggande hårdvara (bytte Google någonsin ut de gamla Vega-grafikkorten?) och tunga personalavhopp. Motgångarna fortsatte att växa ikapp med spelarnas misstro, men Stadias pr-team gjorde inga seriösa försök att påverka bilden av en tjänst som sakta men säkert drevs mot avgrunden.

Det är nästan häpnadsväckande hur Google inte lyckades bättre med Stadia. Precis som när Sverige sjabblade bort det senaste VM-kvalet i herrfotboll kunde it-jätten inte kapitalisera på läget. Pandemin, komponentbristen, 5g-utvecklingen, den överlägsna serverinfrastrukturen och den täta kopplingen till världens största videoplattform Youtube borde ha satt företaget i en bättre position än de flesta. Men istället blev det bara pannkaka av alltihop.

Känslan jag fick var att Google aldrig riktigt tog Stadia på allvar. För att dra ytterligare en fotbollsreferens kändes det som när en nyanställd tränare stoppade in ett upphaussat nyförvärv längst ned i frysboxen. Fanns det internpolitik som påverkade? En anledning till att Stadia föll är det faktum att folk vill fortsätta spela på konsoler och datorer. Jag tror dock att det har lika mycket att göra med företagets nonchalanta inställning och brist på övertygelse.

Google tog sig an spelfajten som om det gällde en bortamatch mot Georgien i november. Lite på uppstuds, uppenbarligen med helt fel inställning och med en övertro på sin egen förmåga att göra avtryck. Nu hoppas jag att de tar ett kliv tillbaka och låter mer erfarna och kompetenta aktörer jobba. Farväl Stadia, vad synd att du bara blev en pinsam parentes i spelvärlden.