Artifact är en ny skapelse från Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger som hämtar inspiration från både Tiktok och Twitter, rapporterar The Verge.
Det handlar om ett socialt nätverk fokuserat på text, men med rekommendationer som använder en lika aggressiv maskininlärningsalgoritm som Tiktok för att hitta dina intressen. Användare möts av ett flöde av länkar till artiklar från både stora publikationer som New York Times och små aktörer som nischade bloggar. Algoritmen lär sig hela tiden av vilka rubriker du klickar in på.
Till att börja med är det här allt nya användare som bjuds in från den nyligen öppnade väntelistan möts av i appen, men utvecklarna håller även på att testa två andra saker som de tror kommer utgöra en viktig del av upplevelsen av Artifact: Ett separat flöde artiklar enbart från andra användare du följer och en inkorg för privata meddelanden mellan användare.
Kevin Systrom och Mike Krieger säger till The Verge att de inte har velat starta något nytt företag förrän de har chansen att haka på ett nytt tekniskt genombrott, ge den tekniken en social koppling samt har en idé på en produkt som löser ett problem. För Artifact är det tekniska genombrottet ai som använder språkförståelsealgoritmer som kallas transformatorer, en teknik Google uppfann 2017 och som används av bland annat Chat GPT.