Det har gått över två år sedan Spotify presenterade en ny kommande hifi-prenumeration med högupplöst lossless-ljud, men fortfarande har den inte dykt upp och nu har de flesta konkurrenter hunnit före. Vad är det frågan om, undrar säkert en och annan användare.
I en intervju med The Verge säger Spotifys produktchef Gustav Söderström att det inte handlar om att företaget har gett upp, utan att ”marknadsförändringar” har tvingat företaget att tänka om, vilket har dragit ut på tiden.
– Vi presenterade det, men sen förändrades marknaden av ett antal orsaker. Vi ska [släppa hifi] men vi ska göra det på ett sätt som passar oss och våra lyssnare.
Marknadsförändringarna han talar om lär framför allt vara att både Apple och Amazon har inkluderat lossless och hifi i sina vanliga prenumerationer, och Spotify hade tänkt lansera det som del av en premiumprenumeration. Enligt The Verge har Spotify haft hifi-ljud fungerande internt i över ett år.
Gustav Söderström vill inte ange något preliminärt datum för lanseringen, och går inte in på ytterligare detaljer om vad Spotify kommer erbjuda utöver lossless och högupplöst ljud.